P O L A R K Y L A N i renmönstrat

En krönika om den argentinska vintern här. Är otroligt nöjd med att ha flytt tillfälligt till sommar-Sverige.

Minnena av de svenska vintrarna börjar blekna. Jag kan liksom inte föreställa mig längre hur det är att inte se gula riktiga solstrålar på månader, eller hur det känns när det snöblandade februariregnet har lyckats ta sig igenom överdragsbrallorna, jeansen och långkalsongerna under den korta cykelturen till jobbet.

I går hälsade jag på Sydsvenskans nya redaktion vid Triangeln i Malmö, det var fint men det verkade bara så avlägset och absurt att gå till ett jobb varje dag på bestämda tider och vara tvungen att fråga någon om lov ifall man vill göra något annat.

När jag pratar med mina svenska vänner avundas jag deras trygghet, stabila ekonomi och välordnade liv. En liten stund. Tills jag kommer ihåg vad det kostar.

——–

Uppdaterat: bevismaterial från en svensk värmebölja, Sydsvenskan och Dagens Nyheter den 23 juli.

IMG_6905IMG_6907IMG_6903 IMG_6904

Det finns INGEN GRÄNS för hur varmt det får vara! Ni fattar! Avgå!

Uppdaterat: bevismaterialet haglar. 24 och 25 julis skörd, DN, Sydsvenskan och SvD.

IMG_6914

 

IMG_6915

IMG_6917

IMG_6923

IMG_6924

 

Vatten en bristvara! Nu är det slut med oss!

Mitt argentinska sällskap träffade just en kvinna på gården här i Malmö som hade tagit ut sin bebis ”för det var för varmt inne”. Bebisen hade en filt på sig. Det argentinska sällskapet bara: ”hur tänkte hon där? Det är PRECIS som på vintern hemma. Folk är helt inkompetenta”.

 

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

