Född med vinst

IMG_6254

Det här reportaget har jag skrivit inne i huvudet i ett och ett halvt år, sedan första gången på profylaxkursen (för 120 kr per gång) när en barnläkare förklarade nödvändigheten i att köra in slangar i strupen och anus på nyfödda bebisar och alla andra idiotiska rutiner de gör  i stället för att låta de nyfödda ta igen sig lite och lära känna sin nya värld.

Så det var roligt att det till slut blev publicerat. Jag har valt bort hundratals anekdoter, referenser, citat och siffror. Lustigt att det alltid känns efteråt som att texten omöjligt hade kunnat vara på något annat sätt.

Redaktör Adam Svanell ska ha särskild credd för skickligt redaktörande och för att våga satsa på något som i försäljningsögonblicket inte var så stensäkert. Ett problem med det ökande beroendet av frilansar särskilt i utrikesjournalistiken är annars att redaktörerna vill veta precis vad de köper. Det ska vara mallat och hårt vinklat och färdigtänkt när man säljer in, alltså innan jobbet görs. Det är helt logiskt, men leder till likriktning och förutsägbarhet.

Credd också till Knut Brunnberg som redigerade. Kolla själva vilka bra sidor.

Fotoprojektet som bidragit med bilderna fortsätter och kan följas här och här.

Nu hoppas jag att mina kollegor på nyhetsredaktionerna tar vid och reder ut var de svenska partierna egentligen står i frågan om privatfinansierad vård.

IMG_6255 IMG_6256 IMG_6257

11 kommentarer

Filed under Journalistik

11 responses to “Född med vinst

  1. Ann

    Otroligt bra reportage, väldigt välskrivet och spännande, personligt-men-inte-privat genom dina egna erfarenheter. Något av det bästa jag läst på länge!

  2. Morgan Thomsen

    Jag läste din artikel i morse och blev väldigt berörd och fick mig många tankeställare. Letade upp din blogg för att skriva ett litet tack!

    • Tack för att du kom hit och berättade det. Det vore intressant att få höra mer om dina tankeställare.

      • Morgan Thomsen

        Det blev ett ganska långt svar (som sagt väcktes många tankar)!:

        1) Det första som slog mig var den balanserade tonen i artikeln, där du trots ett ställningstagande inte fastnar i blind ensidighet. Genom att du lyfter fram olika perspektiv fick jag en djupare syn på debatten om privat och offentlig vård (vilken jag följer i min utbildning till socionom).
        2) Jag fick en klump i halsen av att läsa om situationen på de offentliga sjukhusen, särskilt beskrivningen av hur man tvingas genomlida smärtsamma ingrepp utan bedövning eller värktabletter.
        3) Dina upplevelser under förlossningen påminde mig om Kafkas ”Processen”: allt ifrån de märkliga (kostnadseffektiva) procedurerna under själva förlossningen till den klaustrofobiska beskrivningen av att inte få lämna sjukhusområdet.
        4) Jag har vuxit upp som missionärsbarn i Ecuador, och jag minns att min mor sagt att kejsarsnitt är mycket vanligare där än i Sverige. Jag har dock aldrig reflekterat över varför detta är fallet, fram tills jag läste din artikel. Forskaren Althabes kommentar om ”kejsarsnittsepidemin” i artikeln är svindlande: ”Vi har ingen aning om vad det här får för effekter på lång sikt, men det börjar bli bråttom att ta reda på det”.
        5) Slutligen, ett litet länktips. Direkt efter att ha läst din artikel tipsade en vän om en kort videofilm, ”Who is dependent on welfare?”, från Blum Center for Developing Economies vid University of California, Berkeley. Jag tyckte att den innehåller några beröringspunkter till din artikel, kanske finner du den sevärd.

  3. Cecilia

    Fruktansvärt bra reportage och högintressant för mig som blivande läkare engagerad mot vårdprivatiseringar i Sverige (och argentinare från början). Stort tack! Genom den upptäckte jag också din blogg, som jag kommer att fortsätta läsa.

  4. Cecilia

    Men, får jag fråga, varför stoppar man slangar i anus på de nyfödda? Jag kanske läste slarvigt men begrep aldrig det i reportaget.

    • Tack Cecilia, ni svensk-argentinska läsare håller mig på tårna.
      Ang slangarna: man kollar att matstrupen och anus är öppna och leder dit de ska. Dessa kontroller utförs med imponerande tjurskallighet även om det finns mekonium i fostervattnet – det är ju annars ett säkert tecken på att bajset klarar att ta sig från magen och ut ur bebisen. Men även utan mekonium så kan man ju börja med att observera barnet. Vore intressant att få veta hur det går till i Sverige, jag antar att man väntar ett visst antal timmar på bajs innan man börjar ha sig med ungen.

      • Cecilia

        Tack för svar. Nu har jag inte läst barnkursen än (men däremot fött barn i Sverige), så jag kan ha fel men några sonder i anus och svalg tror jag inte hör till rutinerna, nej. Man gör en ordentlig läkarundersökning före hemgång från BB (dvs först efter något dygn) och då tror jag man nöjer sig med frånvaro av symptom + visuell inspektion + eventuellt försiktig manuell palpation med behandskat finger för att utesluta anus- eller svalgatresi.

Kommentera

