FAQ

Nu börjar frågesäsongen – när den svenska hösten och argentinska våren närmar sig hör många av sig till mig inför en resa hit.

De flesta är antingen turister, journaliststudenter, frilansjournalister eller folk som gärna vill flytta till Buenos Aires i några månader och inte vet riktigt hur de ska bära sig åt.

Här kommer en sammanfattning av de vanligaste frågorna och svaren.

Q: Kan du berätta om Buenos Aires över en lunch? 

A: * Jag hade jättegärna svarat på alla dina frågor om jag inte hade haft fullt upp med att jobba för pengar.

Den roligaste nyhetssajten på engelska är The Bubble. Den bredaste Argentina Independent.

Du kan läsa mina tidigare resereportage i Vagabond (nr 1/2013, det går säkert att köpa tidigare nummer från dem) och Sydsvenskan. Här finns en karta där jag prickat in sånt jag gillar. Den är inte så uppdaterad, men mycket är sig likt.

För restauranger, kolla Pick up the fork.

För uteliv, kolla exempelvis Time Out och Blackbook Mag.

Hos Emma Larsson finns många bra tips, Frida Hessel bjuder på Buenos Aires-vardag och fina smultronställen och America Vera-Zavala tipsar om sina favoriter.

Q: Kan du tipsa om hur jag ska hitta ett jobb/någonstans att bo?

A: Tyvärr. Generellt är det svårt att fixa någonting alls här utan att vara här.

För bostad, kolla Craigslist eller AirBnB. Det finns även en rad förmedlingar. Jag har bara testat en, jag kan inte rekommendera den.

I övrigt, se *.

Q: Jag vill plugga spanska, kan du rekommendera en bra skola?

A: Jag brukar tipsa om den här, det är den enda jag har provat och jag tycker den har varit bra. Om du är en av de typ tjugo journalister som tänker söka SJF-stipendium för studier på just denna skola så kanske stipendiekommittén så småningom börjar undra, men det är i och för sig inte mitt problem.

Q: Jag har sålt in en frilansartikel om Buenos Aires/Argentina och vill gärna intervjua dig för bakgrundsinfo. 

A: Tyvärr. Se * och prova det här.

Q: Jag ska skriva en rapport/uppsats/artikel och undrar om du har förslag på ämne.

A: Se * och prova det här.

Q: Har du mens eller?

A: Se *.

photo

4 kommentarer

Filed under Nån sorts bloggeri

4 responses to “FAQ

  1. Ulla Danielsson

    Ha, ha, bra! Bra rutet! Roligt och avvpnande. Kan tnka mig att det behvs. T.o.m. jag har funderat p att resa till Sydamerika i vinter, jag har slt min lgenhet vid Hornstull och ntligen ftt litet luft under vingarna ekonomiskt efter att ha klafsat runt i Trstlshetens Trsk alldeles fr lnge. Och reslusten vaknar. Fr lust att fira nyr i Rio, ka buss hr och dr, det finns platser jag alltid lngtat till. Och pltsligt har jag rd! Men sch, det blir skert inte av men det r roligt att leka med tanken. On the road again, det var ett tag sen sist. Sett att du varit ”hemma” i sommar, och med Lillabarn, man och vnner. Hrligt, hrligt! Om ni hade behvt boende i Sthlm hade ni kunnat lna av mig, som har haft tv tomma lgenheter i stan sen juni, sjlv satt jag p mitt tun i Hlsingland i solen. Allt gott! Ulla

    • Kära Ulla. Klart du ska resa hit! Jag tror Sydamerika skulle behandla dig väl. Det finns självklart ett särskilt tidskonto för att hjälpa och hänga med vänner som kommer på besök.
      Fast din vän återkom aldrig efter att jag svarat henne – tyvärr ganska vanligt bland de jag inte känner som hör av sig.

  2. Hej Kinga! Snällt att du tipsade om min blogg! Mvh, Frida

  3. Pingback: Din guide till Buenos Aires | Journalist Kinga Sanden

Kommentera

