Franciskus & jaag jaaag jaaaag

Många journalister har en mental defekt som funkar såhär: en stor nyhetshändelse kan icke pågå utan min medverkan. Se klippet nedan från Newsroom.

Därför har de flesta nyhetsredaktioner inga problem att göra riktigt bra på riktigt stora nyheter även när de händer plötsligt och typ på midsommarafton. Kreti och pleti kastar allt åt sidan, dumpar sina familjer i något dike och kommer ångande oanmälda till redaktionen för att se om de kan hjälpa till. Folk jobbar dubbla skift på endast kaffeautomatens vita mjölkpulver ingnuggat i tandköttet.

Och ju närmare nyhetshändelsen ligger ens specialområde eller plats i världen, desto större blir frustrationen om man av någon anledning inte kan jobba.

Som en del kanske har märkt är jag tillfälligt ur trafik. Yttre faktorer hindrar mig helt enkelt från att jobba med nyheter under ett par månader. Och just då passar de på att välja en argentinsk påve. Vilket jag förstås noterar som en avsiktlig attack från Vatikanen direkt mot min person.

Första kvällen gick jag bara och la mig. Jag kontemplerade det faktum att min eminenta exkollega och nuvarande konkurrent Henrik Brandão Jönsson flög in från Rio de Janeiro för att jobba på min bakgård. Jag sa vänligt nej till norska riksradion, Deutche Welle och diverse svenska tidningar.

Men igår stod jag till sist och hoppade jämfota i vardagsrummet av frustration. Och skrev till slut en krönika för Expressen, den finns i dagens papperstidning (15/3) men tyvärr inte på nätet.

Idag är jag precis lika frustrerad igen. Och kan verkligen inte jobba.

3 kommentarer

Filed under Journalistik

3 responses to “Franciskus & jaag jaaag jaaaag

  1. Men åh…va trist ! Jag längtade efter din analys just på nätet. Hoppas du snart är på gång igen.

  2. Pingback: Pyttsan de fattigas påve | Journalist Kinga Sanden

Kommentera

