Klasshatet mot de fattiga

När de rikas privilegier hotas ökar klasshatet mot de fattiga.

Det sker just nu i Argentina.

Jag är trött i öronen av alla rika som hävdar att fattiga är lata. Man ska inte ge dem pengar, utan arbete, säger de.

De verkar på allvar tro att de hjälper sina medmänniskor genom att utnyttja deras brist på alternativ till att köpa hemhjälp eller enklare hantverk för motsvarande runt 30 kronor i timmen – i ett land med levnadskostnader nästan i nivå med Sveriges.

Många av dem som talar föraktfullt om andras lättja har jag aldrig sett göra ett ärligt handtag. Oavsett tid på dygnet hittar jag dem i morgonrock med fjärrkontrollen i handen och en kaffe som hemhjälpen fixat, eller på väg till träningen, eller långlunchande på en uteservering. De lever av ärvda familjeföretag och fastigheter, eller välbetalda jobb under fria former.

Medan de fattiga jag känner jobbar precis hela tiden för att överleva. Till priser så låga att de aldrig kommer vidare.

De får bidrag för att föda barn och lata sig, säger de rika. Knullbidrag, kallar vissa barnbidraget. Det betalas ut till familjer med sammanlagd inkomst under 20 000 kronor per månad.

Barnbidraget har just höjts till 475 kronor per barn. Fast många fattiga känner inte ens till bidraget. Många saknar ID-kort, trots att de är födda här. Det utesluter dem från alla rättigheter.

Rättigheter är ett känsligt ord. Varje gång en rättighet föds hotas ett privilegium. När barnbidraget infördes för några år sedan steg lägstapriset på svart hemhjälp.

De gånger jag har berättat om de fattiga människor som jag mött för mer lyckligt lottade personer i min omgivning, tror de att jag ljuger. Eller så försöker de förklara för mig hur sakernas tillstånd visst är rättvist.

En i övrigt normal medelålders kvinna höll på riktigt för öronen när jag berättade om en femtonårig flicka som riskerade dö av ett inflammerat hål i en tand därför att hennes familj inte hade råd med tandläkare, trots att båda föräldrarna och alla syskon över tolv år arbetar.

Det är jobbigt för de rika när de inte kan blunda för eländet.

Som när folk fryser ihjäl på gatorna under vintern.

De boende i det lyxiga området Puerto Madero i Buenos Aires kräver att de hemlösa körs bort. Eftersom de betalar höga skatter vill de slippa se folk som sover ute, säger en polis till tidningen Perfil.

Under vintern som just går mot sitt slut har Buenos Aires stad samlat in varma kläder och täcken och drivit en kampanj: Alla dödsfall på grund av kyla är undvikbara. På affischerna finns ett nödnummer att ringa om man ser folk sova ute, så kommer någon och kör dem till ett härbärge.

Att svälta ihjäl i ett land utan matbrist är också en i högsta grad undvikbar död. Ändå dör knappt hundra barn under fem år av svält i Argentina varje år. Tusentals andra får livslånga hjärnskador på grund av undernäring.

För dem finns inget nödnummer.

————

Krönika för Expressen, den var inne för ett par veckor sedan.

16 kommentarer

Filed under Journalistik

16 responses to “Klasshatet mot de fattiga

  1. Tack för mkt bra läsning!

  2. Välskrivet som vanligt, även med ord som ‘undvikbar’ ;-)

  3. Tack!
    Ja det där med undvikbar var krisigt men nu i efterhand tyckte jag det blev okej

    • Jag tycker att det var en välskriven och kusligt realistisk beskrivning av hur många människor har det – i Argentina, men även på alldeles för många ställen i världen. Undvikbar var ett nyskapande ord som du kan föreslå SAOL att lägga in, för det beskrev vad det handlade om. Jag läser gärna mer av vad du skriver!

  4. Evilin

    Hej!
    Jag håller med, även om jag på många sätt älskar Argentina, är det verkligen ett hårt samhälle. Sedan säger de att svenskar är ”kalla”…
    Undrar bara över 15-åringen med tandinflammation. Sjukvård och även tandvård erbjuds ju, om jag inte fått allt om bakfoten, gratis i statlig regi. Jag vet att det är krångligt, att man kanske måste kliva upp och stå i kö från 5-6 på morgonen och så, men om man riskerar att dö gör man väl det..? Enligt vad jag har hört (VET alltså inte, det är därför jag frågar) har även papperslösa rätt till vård på statliga sjukhus.
    Har du skrivit något om dollar-debatten eller La ley de medios förresten?

  5. Pingback: Fattigdom dödar drömmar | Journalist Kinga Sanden

  6. Hej Evilin, ja i teorin finns gratis sjukvård, precis som alla argentinare i teorin har rätt till tak över huvudet, mat i magen och fri utbildning.
    I praktiken sköts sjukvården av provinserna med väldigt olika utfall. Jag la just upp en tidigare krönika där jag skrev mer om flickan som jag nämner i texten, du ser pingbacken här ovan. Hon hade alltså fått gratis tandvård på en fattigmottagning (”salita”), men eftersom tandläkarna där inte hade tillgång till röntgen eller några bra material så gjorde de bara skadan större.
    Tandläkaren jag tog henne till sa att hon kunde ha dött om hon inte hade fått inflammationen öppnad väldigt snart, och antibiotikan hon fick hade ingen effekt. I bästa fall hade hon förstås hunnit få akutvård på sjukhus innan dess.
    Jag har skrivit rätt mycket om dollarsaken, du hittar en del texter här medan andra bara publicerats hos respektive uppdragsgivare. Medielagen har jag bara nämnt i en text i Smålandsposten som inte finns här på bloggen.
    Du verkar insatt i saker här, så tipsa mer än gärna om ämnen och historier du tycker jag borde ta upp!

  7. Evilin

    Nu har jag läst artikeln om Gloria, tack för länken! Fruktansvärt.
    Jag bor i La Plata under det här året, min pojkvän är härifrån. Min svärmor har två musikinstrumentaffärer och säljer till provinsen, till teatern. Hon klagar på att de inte betalar för instrumenten, hon har uteblivna betalningar från ett och två år tillbaka. Hon sa t o m att hon ringde och frågade och att en anställd sa att hon aldrig hade sett att man stjäl så mycket pengar förr som nu. Att hon sett att det finns pengar på kontot och sedan är de bara borta, utan någon redovisning.

  8. Pingback: CFK | Emma just nu

  9. När jag läser din krönika så påminns jag om P-A Fogelströms ”Vävarnas barn” Tyckte det var en vidrig tid, sen beskriver du den idag. Hoppas vi alla kan göra vår värld lite bättre

  10. Al Stevenson

    Man brukar säga i resten av Syd Amerika att Argentinare begår självmord genom att hoppa från sin ego.

  11. Roligt att så många har hittat hit idag, och undrar hur det kommer sig? Tack hur som helst för att ni läst och delat.

  12. David

    Dom här husby-kravallerna var en väckarklocka för mig själv. Jag aldrig varit nån anti-kasta-sten men å andra sidan aldrig kastat någon heller. Men jag tyckte det blev så tydligt vem man har solidaritet med och varför. Sen trillade jag över en föreläsning av David Graeber som handlade om skuld och dess första 5000 år. Pengar är en ide som bygger på att alla är solidariska med iden men varför ska dom som inte tjänar på iden vara solidariska med densamma? Detta är obegripligt för dom som tjänar på iden då dom tror att moral är något objektivt. Och problemet med pengar är ju lite att man inte kan skippa skulder hur som helst för då faller ju iden. Som den rike godsherren säger i den enfaldige idioten: Det är inte pengarna, det är principen.

  13. Klara

    Intressant, tycker de här åsikterna finns i Sverige också – att fattiga och arbetslösa människor skulle vara slöa. Hörde diskussionen bara häromdagen på en fikapaus på jobbet. (Hittade förresten hit via en delning på facebook).

  14. luciano

    en person dog i göteborg när han blev hemskickade trots att han behövde akutsjukvård. En kvinna fick föda barn i recepcionen därför att det fanns inga plats på inga jävla ställe i hela sverige där bor bara 8 milioner om man betalar 30% skatt.
    det finns problem har också och inte bara i argentina där många utlänningar få gratis sjukvård och utbildning. I sverige dör folk hela tiden tills man få en säng i sjukhuset.
    mvh( en argentinare i sverige)

Kommentera

