Resereportage från världens bästa stad

En guide till den perfekta vintersemestern, Buenos Aires och Uruguays kust, med bilder av Caitlin Margaret Kellyhäpp!

Hade aldrig förr skrivit om resor. Insåg att det var ganska svårt. Hur vet man vad läsarna gillar?

Jag tycker många reseknäck är inriktade på en viss underförstådd läsare, som är 35-40 år, gillar att gå ut och kolla typ de kändaste sevärdheterna och äta gott, är ihop med någon av motsatt kön, tjänar ok men inte vill göra av med för mycket, är intresserad av shopping. Eller eventuellt samma läsare fast med barn. Hur stor del av befolkningen utgör den läsaren? Är hon eller han i själva verket den förklädda reportern?

Problemet är ju ingalunda löst genom att jag har skrivit för fyra olika läsare i reportaget. Folk har olika smak. Jag tycker det är romantiskt att äta köttmacka från en grillvagn på en enslig strandpromenad, andra kanske inte tycker det? Ska jag rekommendera nattklubbar jag tycker suger därför att jag föreställer mig att mainstream-partyturisten gillar dem? Vem ÄR mainstream-partyturisten? Vad gillar den genomsnittliga barnfamiljen? Omöjligt ju!

Men om det är några journalister som läser här, hur tänker ni runt det där? Ja läsare får förstås också gärna ha en synpunkt.

Sydkoreanskt team på terrängbilen till Cabo Polonio. En reporter, två kameror. Yeah.

PS. Mördad darling: ”Argentinarna tror att deras pizza är världens bästa. Det stämmer inte, men överallt finns nattöppna hallar som serverar billiga kaloribomber med smält ost som sluter sig över tallriken likt Röda Havet efter uttåget ur Egypten.”

Fattar att de strök det kursiverade, men … jag var bara så nöjd med den.

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

