Gratisjobb

Hej, fråga aldrig mer mig om jag kan jobba gratis, okej? Läs som vanligt välformulerade Isobel och det här for reference. Frågor på det? Ring inte mig.

För ett par år sen fick jag ett fint pris. Många ville att jag skulle komma och föreläsa. Jag tyckte på något oklart sätt att jag hade skyldighet att tacka ja, och dessutom att det vore omoraliskt att ta betalt eftersom jag hade månadslön, trots långa resor och många förberedelsetimmar på min fritid. Jag tror de enda jag fick lite betalt av var Finlandssvenska publicistförbundet. De var helt säkert också fattigast. Nej förresten, Skurups journalistlinje, som lär ha varit näst fattigast, betalade också litegrann.

VAD I HELVETE TÄNKTE JAG?

Efter det här ringer kreti och pleti och vill ha med mig i paneler och grejer om utbrändhet i stället. Jag frågar vad de kan betala, då svarar de inte.

Är inte det ännu mer ironiskt?

Uppdaterad: 

Kom på en sur grej till. En av sakerna jag gjorde gratis var en skräddarsydd workshop under en halvdag för en hel liten redaktion. När jag skulle börja frilansa skrev jag till chefen som hade anlitat mig och frågade om hennes bedömning av en sak, alltså information jag behövde. Det skulle ta henne cirka tre minuter att svara (i princip en ja/nej-fråga). Men det gjorde hon inte.

1 kommentar

Filed under Nån sorts bloggeri

One response to “Gratisjobb

  1. Jag vet inte om jag vill kalla det ironiskt. Cyniskt möjligtvis. Från de som vill ha föreläsningar/artiklar/whatever. Jag gillar att skriva, det är därför jag bloggar men jag är ingen journalist. Jag älskar att ta reda på saker och sammanställa; jag var en extraordinär handläggare i så måtto, men journalist har jag aldrig varit. Och det jobb jag gjorde med eftersök och sammanställning, det hade jag betalt för. Förutom det uppenbara i att Det Här Utgör Min Inkomst så handlar det om förväntningar. Som i att många tror att språkkunskaper gör att man kan göra professionella översättningar. Det är kanske så med frilansskrivande också, i att det inte handlar om lite skrivande bara sådär, utan renodlat hantverk.

Kommentera

