Klarar demokratin Anders Behring Breivik?

Om jag hade varit i tjänst i söndags så hade jag aldrig läst igenom Anders Behring Breiviks 1500-sidorsmanifest (Scribd)(länk till pdf). Men nu var jag ledig, så jag läste. Jag önskar att det alltid fanns tid till den sortens resarch.

Det finns givetvis betydligt mer att säga än det här, men det var det jag skrev.

Uppdaterad:

Några som har skrivit om konflikten mellan öppenhet och att gå mördarens ärenden.

Emanuel Karlsten var först ut med att påpeka hur väl Breivik orkestrerat bilden av honom själv i medierna, och risken för att bli hans megafon – i det här inlägget finns många länkar till hans egna artiklar och radioframträdanden.

Svenska Dagbladets ledarsida argumenterar för öppna dörrar i domstolen.

Dagens Nyheters ledarsida argumenterar emot.

Expressens chefredaktör skriver om mediers självcensur kontra kritisk journalistik.

Jag är ledsen att jag inte har tid att surfa runt efter mer exempel, men jag fyller på med det jag snubblar över. Tipsa gärna.

Uppdaterad:

Ivar Arpi skriver i Hallandsposten att tystnad ger spelrum åt extremister. Länktack Lillmacho.

4 kommentarer

Filed under Journalistik

4 responses to “Klarar demokratin Anders Behring Breivik?

  1. Målet är att få uppmärksamhet, helt rätt. Frågan är då relevant, spelar vi inte i händerna på terroristen när vi sprider hans budskap? Främjar vi eller undergräver vi vår demokrati om vi väljer att fullständigt nonchalera denna galning? Ironiskt nog anser jag att i detta fall ska vi försöka övervinna vår nyfikenhet och ger terroristen den enda straff han verkligen befarar mest, att hans budskap inte sprids.

  2. En viktigare drivkraft än nyfikenhet tycker jag är att ge allmänheten möjlighet att bilda sig en uppfattning om hans motiv och debattera och bemöta dem i offentligheten. Det är i grunden en fråga om tilltron till demokratin.
    Att straffa människor genom att tysta dem, hör det hemma i ett demokratiskt system?
    Det är svårt för mig att skriva om det här eftersom det egentligen inte är min uppgift att ha en åsikt, men jag försöker peka på att det finns i ett problem i ett beslut som kan verka enkelt.

    • Sasan

      Jag är som tur är inte begränsad av min yrkesroll och gärna har en åsikt. Jag förstår problematiken men samtidigt undrar jag när man ska välja att lägga ner sin penna och istället hjälpa den behövande?

      Om våldsmannen uppnår sitt syfte dvs att få en plattform hos massmedia för att få ut sitt budskap, spelar då inte massmedia i händerna på honom? Det är en fråga som jag anser man måste ställa.

      Hur förhåller vi oss till en situation där våldsverkaren har fått andra labila individer att gå i hans spår? Väljer vi då fortfarande att låta våldsverkarna sprida sitt hat offentligt?

      Brottsbalken Kapitel 16:
      8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

      Bryter man inte indirekt mot lagen – i alla fall lagens andemening – genom att sprida hans åsikter?

      • Om det var så enkelt skulle journalistiken och den offentliga debatten aldrig kunna diskutera och rapportera om andras hatideologier.
        Det måste ju gå att skriva och tala OM dem och exemplifiera. Mediers uppdrag är inte i något sammanhang att bara vidarebefordra ett budskap.
        Det finns många nyanser mellan att vara en megafon och att tiga.
        Men nu talar vi om mediers och domstolens roll parallellt. Öppna dörrar innebär ju inte heller att medier skulle ha skyldighet att rapportera allt som sägs. Däremot är det viktigt att kunna bevaka det.

Kommentera

