Bråk över liken

Självklart var det bara en tidsfråga innan det polska samförståndet efter flygkraschen övergick till fullt krig igen. Politikerna är så förbannade på varandra att de gärna pratar – och därmed avslöjar mer om sig själva än de kanske annars hade gjort. Kul för oss, och förhoppningsvis er.

Missa inte Karl Melanders bildspel från sejmen, som bland mycket annat visar hur polska politiska journalister tydligen jobbar: de sover och lägger patiens på datorn! Samt samlas i hysteriska flockar när en politiker vill säga något. Sedan går politikern, då står de kvar.

Troligen gör de även annat när jag inte ser, annars förstår jag inte varifrån tidningarna får de stora mängderna rätt bra politisk journalistik.

För mig är det svårt att jobba på polska, svårare ju längre bort jobben är från mitt vardagsliv. Mitt ordförråd är mycket begränsat. Men jag har bara en svag brytning. Så ibland när jag ställer frågor som ”varför tyckte du att dom var taskiga” tror intervjupersoner att jag är helt dum i huvudet. Det är inte alltid en nackdel.

När vi jobbade i sejmen efter flygkraschen högg jag en polsk journalist i korridoren och flåsade: ”Ursäkta vad heter en sån som folk har röstat på och skickat hit?”

Hon: ”Eh, ledamot?”

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

