Riskera livet på cykel är det nya svarta

I helgen är det ”cykelvänlig helg” i Buenos Aires. Det blir musik, konst och film om cyklar. Den som aldrig har vågat cykla i stan får låna cykel och hänga med en runda med en ”Bike Angel”. Kan man inte cykla alls får man lära sig det. Det blir kurser i hur du fotar eller tecknar cyklar. Gratis popcorn!

Cykling är inte ett transportmedel. Utan snarare en identitetsmarkör tätt sammankopplad med bland annat sopsortering, indiepop, valfritt konstnärskap och små flätor i håret. En som cyklar har vänner som cyklar. En som cyklar anses vara en ekologisk och radikal typ.

Det är svårt att få tag i en cykel, särskilt en begagnad. Jag har varit i sex olika butiker/verkstäder, stått i dörren och sagt ”hej jag vill köpa en begagnad cykel”. En normal reaktion på ett sådant statement, i alla andra butiker i Buenos Aires och i världen, är att störta fram och visa vad man har. Men butiksbiträdena har i bästa fall sagt ”jaha” och sedan snabbt konstaterat att de inte har några. I värsta fall bara ignorerat mig.

Efterfrågan är betydligt större än utbudet, eftersom cykling är en ny trend. Bara två procent av Buenos Aires-borna cyklar enligt sajten ovan, och det stämmer med vad jag ser. Cyklar tillhör inte gatubilden. Detta trots att en av stadens få nya cykelbanor går precis utanför mitt hus.

Den är dubbelriktad på en enkelriktad gata (nästan alla gator är enkelriktade). Så gott som varje dag står en cyklist och en påkörd fotgängare och bråkar när jag svänger om hörnet. Ibland en tillknögglad cyklist och en bilförare.

Folk kör bil hetsigt, svinsnabbt på smala stadsgator, hänsynslöst och helt livsfarligt, något som är värt en egen mässa. Det är nog därför jag inte har sett en enda cykelbarnstol på mina sju månader här.

2 kommentarer

Filed under Nån sorts bloggeri

2 responses to “Riskera livet på cykel är det nya svarta

  1. Påminner mig lite om de speciella cykelfiler som infördes i Taipei häromåret. Tanken var att göra det säkrare för alla cyklister att ta sig fram i stadstrafiken. Bil-, buss- och taxichaufförer såg däremot de nya cykelfilerna som perfekta ställen att stanna på för att släppa av och på folk…
    http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2009/08/24/2003451878
    http://taipeibikecommuting.blogspot.com/2009/07/potential-taipei-bike-lane-failure.html

  2. Sasan

    När jag var barn cyklade alla i min fars hemstad, Yazd. Nu är det bara barn som cyklar, ingen vuxen människa med självrespekt skulle ägna tanken ett ögonblick. Jag antar att alla samhällen behöver gå igenom en cykelfientlig fas. Jag vill bara fortsätta tro att det blir bättre.

Kommentera

