Ragga i uniform

Den argentinska federala polisens högkvarter är den tjusigaste byggnaden i hela stadsdelen Boedo. Och kolla de särskilda soltaken som tar en rejäl bit av gatan. Det är säkert av yttersta vikt för verksamheten att poliserna håller en jämn kroppstemperatur.

”Oj, jättefint hus” sa jag till den uniformerade polisen som stod ensam på vakt utanför huvudingången.

”Tack” sa han, tittade ner mot mig från sin lilla trapp och log med hela ansiktet.

Tack? Är det din byggnad, eller?

Sa jag inte.

Polisen är inte särskilt väl sedd här. Alla jag har pratat med, över- medel- och arbetarklass, hyser en enda känsla för poliser: förakt.

De anses vara våldsamma och korrupta. Det har jag inte sett med egna ögon, men jag ser ständigt poliser som beter sig som att de ägde sitt ämbete och kunde utnyttja det efter behag.

Poliser som dubbelparkerar med blåljusen på utanför en pizzeria för att plocka upp sin lunch.

Poliser som är ute och söndagskör ensamma i sina radiobilar.

En uniformerad polis stoppade mig en gång på en enslig gata en tidig helgkväll.

”Vad heter du” frågade han lugnt men inte särskilt vänligt.

”Varifrån kommer du.”

”Vart är du på väg.”

Jag svarade snällt och försökte frenetiskt komma på om jag hade korsat gatan konstigt eller immigrerat illegalt och om det skulle vara till min nackdel att fråga om jag var misstänkt för något och vad det hette på spanska.

”Har du någon pojkvän?”

1 kommentar

Filed under Nån sorts bloggeri

One response to “Ragga i uniform

  1. Pingback: Dåliga poliser förstör demokratin | Journalist Kinga Sanden

Kommentera

