Plötslig utryckning till polsk landssorg

Ett flygplan störtade och i stort sett hela den polska statsledningen omkom.

Jag stod och stekte två ägg när nyhetschefen ringde och frågade om vi inte borde åka. Det ena ägget slängde jag i en macka och tryckte i mig medan jag fixade flygbiljetter åt mig och fotografkollegan Karl Melander. När jag kom hem några dagar senare stod det andra ägget kvar på spisen.

Twittrar järnet utanför presidentpalatset. Foto: Karl Melander.

Om man ska vara lite cynisk är den här sortens katastrof ett bra läge för journalister: många känslomässigt berörda människor, men inte så nära berörda att det finns några etiska problem med att intervjua dem. Plus den stora fördelen med en katastrof där ingen skäms. Alla vill prata, alla vill uttrycka sig.
Det svåra med den här typen av jobb är dag två. Och dag tre. Det är lätt att det blir mer av samma, men läsarna vill ju veta något nytt. Jag blev rätt nöjd med hur vi fick till det.

Det blev inte de läsare som skickade det här:

”Ni kunde besparat prenumeranterna dessa kostnader med att skicka personal till Polen. Vi hade förväntat oss något helt annat, som att det hade visats vederbörlig respekt för den tragedi, som drabbat Polens invånare. Jag tror inte att vi skulle vilja att reportage i andra länders tidningar skulle vinklas på detta sätt, om vi drabbats av en liknade tragedi. Polen vet vad tragedier är och behöver inte nödvändigtvis jämföras med Haiti även om nu inte den yngre mamman på lekplatsen drabbats, så vet säkert hennes mormor eller farmor vad tragedier är och har egna jämförelser. Varför måste reportaget, om vad som hänt, byggas upp kring en yngre öldrickande, avvikande  kvinna längtst inne i en ”sylta”.  Det är inte bara Polens president Lech Kaczynski med hustru som omkommit utan många i Polens maktelit, inklusive hela militärledningen. Fast vinklingen var väl naturligtvis riktad mot  Lech Kaczynski.

Och bilderna är ju inte ett dugg bättre än reportaget. Uppbyggt med en  större reportagebild tagen på en lekplats i Parc Ujazdowski ett par kilometer från platsen där sörjande människor samlats. Och kring denna  bild ett antal mer eller mindre förvirrade bilder och kommentarer.”

De ”förvirrade bilderna och kommentarerna” publicerades inte på webben, det var en enkät med några av alla de människor som fotograferade utanför presidentpalatset och frågan ”vad fotograferar du”. Några av bilderna är med i Kalles fantastiska bildspel, och texterna slänger jag in här:

Wanda Przybylowska, 60, pensionär: – Vår enorma olycka. Jag har inte sovit på hela natten. Bilderna blir minnen åt mig själv och åt mina släktingar i Chicago och vänner i Italien. Mina barnbarn är 12 och 6 år nu, de ska få bilderna när de blir större. Och om någon frågar kan jag visa att jag har varit här.

Marta Predka, 12 år: – Allt folket. Jag måste minnas det här, för många har dött. Det är svårt att veta hur man ska bete sig. Jag skickar bilderna till min kompis i Japan. Vi känner varann från internet, vi brukar chatta på engelska och skicka varandra bilder på alla stora händelser i våra liv.

Beata Kozar, 34 år, studerar fotografi: – Känslor: sorg, tårar, lugn. Det är min studieuppgift i dag att dokumentera det här. Sedan utvärderar vi bilderna i grupp. Men det blir också ett minne från en historisk händelse. Alla vill föreviga det här. Det är en unik händelse och alla vill ha sin del av den.

Henryk Markowski, 57, byggmaterialgrossist: – Presidentpalatset. Fast jag har inte lyckats ta mig ända fram, så det syns inte på bilderna. Jag tar lite ovanifrån så man ser hur mycket folk här är. Sedan skickar jag dem till släktingar. Jag sparar dem i datorn också som minne, och de bästa skriver jag ut.

[Publicerat i efterhand.]

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

