FN slängde ut hans familj i döden

Nyhetsjournalistik innebär ofta extrem tidspress. Vill man ändå göra det bra är det svåra att skapa verklig kontakt med intervjupersonerna på kort tid.

Den här intervjun gjorde jag på eftermiddagen, ett par timmar innan artikeln skulle lämnas, med Hasan Nuhanovic som också befann sig i en bullrig och stressig miljö på jobbet. Inte optimalt för frågor om morden på hans mamma, pappa och bror.

Det underlättade att jag visste att han blivit intervjuad flera gånger förr och att de fruktansvärda händelserna låg långt tillbaka i tiden. Men nackdelen i sådana intervjusituationer är ofta att berättandet har fallit in i ett spår, att personen skyddar sig själv genom att bara upprepa orden. Därför måste man som intervjuare ställa frågor som ingen har ställt innan, så att personen måste tänka och känna efter.

När jag hade läst på hade jag hela tiden undrat om han kände skuld över att inte ha kunnat stoppa morden, och när man undrar själv är det ofta något läsarna undrar också. Men det här var en rätt svår fråga att ställa:

Har du tänkt på om du kunde ha gjort något för att förhindra att de dödades?

Ska man ställa en sådan fråga måste den andra personen veta att man är vänlig, att man verkligen vill veta svaret och att man orkar ta emot det.

Jag tycker att svaret är det viktigaste av citaten i artikeln. För han säger rakt ut som det är:

– Det tog många år innan jag slutade anklaga mig själv. Men jag kunde inte göra något. Jag överlevde på grund av mitt jobb.

Jag blir fortfarande helt knäckt när jag tänker på det.

[Publicerat i efterhand.]

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

