Barn ändrar allt, till och med diktaturer

Mohammed Reza Heydari hoppade av jobbet som Irans konsul i Norge och anslöt sig till oppositionsrörelsen.

Först någon månad senare hade jag och fotograf Jenny Leyman möjlighet att träffa honom.

Han var trött på att bli intervjuad, sa sin grej om sitt samvete och ville att vi skulle gå. Det ville inte vi.

För vi bara måste få reda på var hans plötsliga samvete kom ifrån. Och vi måste komma hem till honom, fast han inte ville. Det ger alltid något att komma hem till intervjupersonerna, alltid.

Vi insisterade. Han kämpade emot. Jag utnyttjade mina insikter i iransk taarofkultur – man KAN inte säga nej till gäster. Man måste till och med truga dem. Så det gällde att smidigt förvandla oss till sådana. Vilket vi gjorde med visst våld.

Och så, i porten på väg in. Där mötte vi Samvetet. Han hade nämnt det med sonen innan, men i det ögonblicket de såg varann i ögonen visste jag att det var det allt handlade om.

När vi var klara var Mohammed Reza Heydari utmattad och lite stressad, hans fru och ett par vänner som kommit på besök var otåliga. ”Har du nu trugat ordentligt med kakorna” sa frun, det är taarof. (Tyvärr kunde jag inte kommunicera med henne eftersom hon inte talar engelska och jag inte persiska. ”Har du  trugat ordentligt” är en av få fraser jag förstår.)

Vi började säga hejdå och ta på skorna.

”Vill ni inte stanna på lunch” sa Heydari hjärtligt.

Jag tvekade en liten stund. Bara för att, jag visste ju att det var taarof. Under den korta tiden såg jag att han blev helt ångestfylld – tänk om vi skulle säga ja?

”Tack men vi måste tyvärr gå”, sa jag.

Lättnaden spred sig i hans ansikte.

”Snälla stanna, vi blir förolämpade annars.”

(Klassisk taarof.)

”Det hade vi hemskt gärna gjort om vi inte måste skynda oss till flyget.”

Lögn förstås. Men vi kunde gå, med allas heder i behåll.

[Publicerat i efterhand.]

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

