Var får folk sin livskraft ifrån

Foto: Emma Larsson

Foto: Emma Larsson

Zeinab Tadjik är sexton år och kanske den starkaste människa jag har träffat. Jag och Emma Larsson mötte henne i Teheran i juni 2009, och hennes historia fick bli en berättelse om de miljoner afghaner som lever i exil.

När jag intervjuar fattiga människor frågar de ofta: ”vad får jag ut av det här” eller ”hur kan du hjälpa mig”. Inget konstigt med det.

Zeinab, hon frågade: ”Hur många läser er tidning?”

”Trehundratusen.”

Hon hisnade med hela sig.

”Om flickor som jag läser i tidningen om mig, då kanske de tänker att de också kan tänka själva och ha en egen vilja, eller hur? Och de kan i sin tur visa andra att det går att göra det man vill bara man kämpar.”

Jag blir faktiskt helt knäckt vid tanken på att hon sannolikt redan är bortgift.

Tyvärr har jag haft svårt att hålla kontakt med henne eftersom personen som hjälpte oss att tolka har gjort sig okontaktbar. Den personen hade också lovat att gå till Zeinab med en bunt tidningar som jag skickade med posten, men jag tror inte hon har gjort det heller. Hon borde verkligen ha fått se sig själv i tidningen.

En typisk scen: Zeinabs sexåriga syster diskar vant upp några grytor medan hennes femtonårige bror ser på.

[Publicerat i efterhand.]

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

