I väntan på en ikon

Vi höll det hemligt in i det längsta, men när vi väl avslöjade för vår statligt tillsatta tolk/övervakare (smygfotad till vänster) vem det var vi skulle intervjua trodde hon oss helt enkelt inte.

Zahra Rahnavard var en superkändis redan innan hon blev den första kvinnan i den islamiska republiken som deltog i en presidentvalskampanj.

Vi hade väntat i flera timmar dagen innan och flera timmar denna dag. Vi visste inte om hon någonsin skulle komma, tiden rusade iväg, våra kontakter bad om tålamod och tålamod, redaktionen ropade efter material.

När Zahra Rahnavard äntligen skred in höll tolken på att svimma av upphetsning, alltså på riktigt svimma. I stället för att tolka började hon liksom svärma. Hon krävde en autograf och att bli fotad med sin idol.

Vi fick tjugo minuter. Vi satt i ett knallgult rum utan ljus. Fotograf Emma Larsson svettades i pannan. Jag svettades över hela kroppen. Tolken svärmade. Zahra Rahnavard stirrade rakt fram och såg ut som att hon ville dö.

Jahapp, prata igång henne lite kanske, tänkte jag:

”Vad har du gjort i dag?”

Hon stirrade tyst först på tolken, sedan på mig. Sedan kom en lång, arg ramsa på persiska.

”She says you must ask a normal question. She says she never got such a stupid question before”, sa tolken med sin släpiga, gälla röst (tolka i jagform var det inte tal om).

Jag svettades mer.

Ja sen körde jag på. Säkert hälften av tiden gick åt till det med händerna. Jag bara måste veta om de höll handen som ett statement eller om det var en slump. Hon gillade inte de frågorna heller, men sen svarade hon i gengäld snällt på allt det andra.

När de 20 minutrarna hade gått och folk började banka på dörren och springa in och ut i rummet bad jag Zahra Rahnavard att visa något av sina konstverk, som jag hade räknat ut borde finnas på konstcentret där vi satt. På så vis hoppades jag att Emma Larsson skulle få chans att ta mer naturliga bilder, och jag få lite mer dynamik i texten.

Åh, fåfängan är en journalists bästa vän.

[Publicerat i efterhand.]

Lämna en kommentar

Filed under Journalistik

Kommentera

